torsdag 30 augusti 2012

Pappa på utställning.

Idag fyller min pappa 60. Han är bortrest idag, men jag passade på att fira honom i lördags. Först var vi på Bengans Espressobar, där han stod och läste mina serier, bland annat "Golv", som bygger på honom. Här nedan har ni "Golv" i kortfilmsformat. Tack till Jari Kaupinen som klippte ihop den.
Efter utställningen åkte vi på en mindre sightseeing runt området där han växte upp, sedan stack vi iväg för att äta middag. Innan vi åt middag, fick pappa sin födelsedagspresent: jubileumsutgåvan av "The Dark Knight Returns". Det kändes passande att ge honom den tidningen, eftersom det var han som köpte mig min första Läderlappen-tidning när jag var liten. Det var pappa som hyrde Tim Burtons Batman från 1989, en film som gav mig mardrömmar i tre år. Tack för det, pappa. Grattis på födelsedagen i alla fall.
För er oinvigda så kan jag berätta att "The Dark Knight Returns" är en Frank Miller-författad klassiker som tillhör den mörka 80-talsvågen av Batmanserier. TDKR är en av huvudinfluenserna till Nolans bioaktuella "The Dark Knight Rises" och snart så släpps även en filmatisering av Del 1 (Bok 1 och 2). Här nedan har ni trailern. Fan va häftigt att Peter "Robocop" Weller spelar Batman.